[ Pobierz całość w formacie PDF ]

następujących hipotez:
1. Zjawa jest dwójnikiem  sobowtórem eterycznym medium; jego ciało eteryczne i
astralne przybiera formę widzialną dzięki wykorzystaniu substancji i energii ciała
fizycznego. Postać, jaką przyjmuje zjawa, zależy od wyobrażenia powstającego w
ciele astralnym medium. Na wyobrażenie to mogą wywierać również wpływ
przekazywane nieświadomie myśli uczestników seansu.
2. Zjawa jest  myślową formą ( myślakiem )  istotą powołaną do życia myślą
medium i przyobleczoną w materię astralną i eteryczną. Tworzywem umożliwiającym
materializację jest substancja czerpana z ciała fizycznego medium, jednak nie jest to
zwykła materia organiczna, lecz ektoplazma.
3. Widma są duchami zmarłych, w tym znaczeniu, że są to istoty złożone z ich ciała
astralnego i ciała eterycznego, które jeszcze nie uległy całkowitemu rozpadowi po
śmierci ciała fizycznego, czyli tzw. kamarupy. Medium użycza im swej energii
psychicznej i umożliwia ich ograniczoną materializację.
4. Widmo jest materializacyjnym (ektoplazmatycznym) odtworzeniem osobowości i
zewnętrznej postaci zmarłego człowieka lub zwierzęcia na podstawie informacji
ośrodka pamięci kosmicznej (zwanego również magazynem  klisz astralnych ), a
będącego odpowiednikiem  kroniki Akaszy (wg teozofów). W ośrodku tym zapisane
zostaje wszystko, co dzieje się w świecie, łącznie z duchowymi właściwościami istot
żywych, i może być wyczuwane i odtwarzane przez media; tego rodzaju widma nie są
w istocie duchami zmarłych, lecz ich atrapami. Zależnie od głębokości transu i
związanego z tym dostępu do owego  banku informacji zjawy wykazują różny
stopień podobieństwa do zmarłych. Nietrudno dostrzec, że w świetle tej hipotezy
 świat pozagrobowy przybiera postać takiego  banku .
Parapsycholodzy:
Zjawiska produkowane przez tak wybitne media fizyczne, jak Kluski, Ewa C. i
Tomczykówna, można z całą pewnością uznać za rzeczywiste. Eksperymenty z
udziałem tych mediów były wielokrotnie powtarzane i sprawdzone przez dociekliwych
badaczy, a wśród nich wybitnych uczonych, przyrodników i lekarzy. Przyłapanie
Cook, Popielskiej i Guzika na pomaganiu sobie oszukańczymi sztuczkami nie
przesądza, iż zawsze, na każdym seansie, pojawiające się zjawy były iluzją. Należy
przypuszczać, że media te uciekały się do oszustw tylko wówczas, gdy zawodziły
paranormalne uzdolnienia.
Zadziwiające zjawiska materializacji nie znalazły dotąd zadowalającego wyjaśnienia
przyrodniczego. Nie brak jednak hipotez próbujących rzucić pewne światło na istotę
tych zjawisk i prawidłowości w nich występujące. Aączy te hipotezy pogląd, że
zródłem zjawisk określanym jako materializacja jest organizm medium, jego
właściwości paranormalne, i nic nie wskazuje, aby ich kreatorem czy choćby tylko
stymulatorem były siły nadprzyrodzone czy świat pozagrobowy.
Najbardziej uniwersalna i nadal powszechnie przyjmowana przez badaczy zjawisk
paranormalnych jest hipoteza ideoplastii, sformułowana przez Ochorowicza już pod
koniec ubiegłego stulecia. Hipoteza ta tłumaczy fenomeny obserwowane na
seansach, podobnie jak niektóre inne zjawiska będące przedmiotem badań
parapsychologów, zdolnością niektórych ludzi (potocznie nazywanych mediami) do
realizacji wyobrażeń w postaci odpowiadających im stanów organicznych i
oddziaływań energetycznych na zewnątrz organizmu, mogących przybierać nawet
postać,,materializacji . Rozróżniamy tu  ideoplastię organiczną , polegającą na
skojarzeniu między wyobrażeniem pewnego stanu organizmu (stanu
psychofizjologicznego) i samym stanem, oraz  ideoplastię fizyczną , w której może
wystąpić skojarzenie między wyobrażeniem określonego stanu fizycznego na
zewnątrz organizmu i rzeczywistym takim stanem. Pierwsza z nich dość powszechnie
występuje także u ludzi nie uzdolnionych medialnie, jako skutek sugestii (np.
wyobrażenie sobie swędzenia może wywołać uczucie swędzenia). Druga  wymaga
głębokiego transu,osiąganego drogą hipnozy lub autohipnozy, i w pełnym rozwoju
występuje tylko u ludzi o wybitnych uzdolnieniach medialnych.
Z pozoru zdolność materializacji wyobrażeń kłóci się z przyrodniczym pojmowaniem
świata i
sił w nim występujących. W rzeczywistości powierzchnia ciała nie stanowi
nieprzekraczalnej granicy oddziaływania organizmu na otoczenie i otoczenia na
organizm, przede wszystkim informacyjnego i energetycznego, ale i
substancjonalnego. U medium w głębokim transie następuje zwężenie pola
świadomości do jednego wyobrażenia. Może ono wystąpić z wyjątkową siłą,
stwarzając warunki do takiej koncentracji energii psychicznej, w której nad
skojarzeniami (asocjacjami) organicznymi dominują skojarzenia z otoczeniem.
Powstaje wówczas możliwość odtworzenia fizycznego wyobrażenia, czerpiącego
energię skoncentrowaną w ciele medium (np. wyobrażenie dzwięku powoduje
powstawanie odpowiednich drgań powietrza w otoczeniu). [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kajaszek.htw.pl