[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Planowany rachunek zysków i strat sporządzony przez kierownika
finansowego i księgową wykazuje, że zamierzenia te są całkiem
realne.
Roczne łączne koszty działalności gospodarczej
50 000 zł
Roczne przychody z działalności gospodarczej
67 000 zł
Dochód
17 000 zł
Ponadto założono, iż prawdopodobieństwo fiaska (utopienia
wszystkich zainwestowanych pieniędzy) wynosi 10%. Drugie
istotne ryzyko wiąże się z możliwością utraty jednego ze stałych
darczyńców, który co roku wspierał organizację kwotą 10 tys. zło-
tych i jak dotąd był raczej sceptyczny w ocenie nowych planów.
Prawdopodobieństwo, że zrezygnuje z dalszego przekazywania
środków wynosi 50%. Na koniec, uznano, iż należy liczyć się z tym,
że asystentka księgowej, która miałaby przejąć na siebie część
obowiązków związanych z prowadzeniem księgowości działalności
gospodarczej, nie poradzi sobie z nowymi zadaniami i odejdzie
– sama już kilkakrotnie o tym wspominała. Prawdopodobieństwo
jej odejścia oceniono na 30%.
Z drugiej strony rozpoczęcie działalności gospodarczej, zarejestro-
wanie się jako przedsiębiorca otwiera przed organizacją możliwość
62
----------------------------------------------------------------------------------------
50 000 x 0,25 = 12 500 zł
Korzyści
Możliwość uzyskania dotacji
Korzyści – koszty = 2 320 zł
uzyskania dofinansowania w ramach programów wspierania małych
i średnich przedsiębiorstw. Wstępne rozeznanie wykazało, iż nasza
organizacja-przedsiębiorca mogłaby ubiegać się o dotację w wyso-
kości 50 tys. zł. Oszacowano, iż prawdopodobieństwo uzyskania
takiego wsparcia wynosi 25%.
Jak będzie w tej sytuacji przedstawiało się zestawienie pozostałych
kosztów i korzyści prowadzenia działalności gospodarczej?
Koszty
Prawdopodobna utrata
zainwestowanych środków
50 000 x 0,1 = 5 000 zł
Utrata jednego ze źródeł finansowania
10 000 x 0,5 = 5 000 zł
Koszty rekrutacji i wprowadzenia w obowiązki
nowej asystentki księgowej
(koszty takie łącznie wyniosłyby 600 zł)
600 x 0,3 = 180 zł
Razem
10 180 zł
Jak widać, obie części rachunku zysków i strat są dla organizacji ko-
rzystne, można więc świadomie podjąć decyzję o podjęciu działal-
ności gospodarczej i przejść do następnych kroków planowania.
Powyższy rachunek oparto na obliczaniu wartości oczekiwanej
prawdopodobnych kosztów i korzyści. Wartość oczekiwaną wy-
liczamy na podstawie rozkładu prawdopodobieństwa, przy czym
prawdopodobieństwo jest rozumiane w tym przypadku subiek-
tywnie, jako przekonanie osoby oceniającej jego wartość. Pełne
wyliczenie wartości oczekiwanej np. dla możliwej utraty źródła
finansowania przy podjęciu decyzji o rozpoczęciu działalności
gospodarczej wyglądałoby tak: oczekiwany koszt = 10 000 zł x 0,5
+ 0 zł x 0,5 = 5 000 zł; prawdopodobieństwa muszą sumować się
do 1, rozpatrujemy tylko dwie możliwości – dostaniemy 10 tys. zł
albo nie dostaniemy nic. Wartość oczekiwana często wykorzysty-
wana jest jako kryterium decyzyjne przy podejmowaniu decyzji
w warunkach niepewności.
63
----------------------------------------------------------------------------------------
Podsumowanie
1. Podejmując – czy już nawet prowadząc – działalność gospodar-
czą musimy dokonać analizy kosztów i korzyści, która będzie
obejmowała nie tylko finansowe zyski i straty, lecz także wiel-
kości i zjawiska trudno przeliczalne na miary pieniężne.
2. Spójrzmy szerzej na korzyści: co jeszcze daje nam prowadzenie
działalności gospodarczej. Nowe umiejętności? Zasoby, które
można będzie przeznaczyć na działalność statutową? Kontakty?
Nowe możliwości promocji? Ile są one dla nas warte? Oszacujmy
też prawdopodobne koszty, takie jak np. rozproszenie działań,
rozproszenie sił i środków, inny odbiór społeczny naszej orga-
nizacji. Co się stanie, jeśli nasz biznes zakończy się niepowo-
dzeniem?
3. Przeprowadzenie tego typu rachunku kosztów i korzyści
jest o tyle ważne, że zarówno sukces, jak i porażka działalności
gospodarczej nieuchronnie wywrą wpływ na całą organizację.
Musimy więc skutki naszych decyzji widzieć szerzej i dalej niż
tylko poprzez pryzmat prostych kalkulacji finansowych.
64
3
3.1
65
ABC pozarządowego
biznesu
Sformułowanie celów biznesowych
W rozdziale 2.2. zwróciliśmy już uwagę na konieczność jednoznacz-
nego określenia korzyści, jakich przysporzy organizacji działalność
gospodarcza. Służyło temu zdefiniowanie celów związanych z dłu-
gofalowym rozwojem i budowaniem stabilności, których realizacja
będzie możliwa dzięki nowym przychodom. Dopiero na ich pod-
stawie można formułować cele biznesowe. Same zaś cele bizne-
sowe mogą dotyczyć różnych aspektów działalności gospodarczej,
choć w praktyce ich zdefiniowanie sprowadza się niejednokrotnie
do ustalenia zakładanej wartości wybranych wskaźników rentow-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podobne
- Home
- MacLean Alistair DziaĹa Navarony 02 Komandosi z Nawarony
- 20100201_PLAN_DZIAĹANIA_ _IV_POKL_2010
- VBA dla Excela 2010 PL. 155 praktycznych przykładów
- Horton Naomi Czysta chemia(1)
- Adams Douglas 01 Autostopem przez galaktykćÂ
- Gold Kristi Huragan
- grisham john wspolnik
- Macomber Debbie Gwiazdka miśÂośÂci (2000) 01 Srebrzyste dzwonki
- Herries Anne Odnaleziony
- BoruśÂ Krzysztof Spór o duchy
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- demonter.keep.pl