[ Pobierz całość w formacie PDF ]

cz¹Å›ci tej książki, traktujÄ…cej o CLX). JeÅ›li mam być szczery, powinienem
wspomnieć o tym, że cała biblioteka CLX jest dość duża, tak jak duże są MFC, Qt,
GTK i inne biblioteki oparte na OOP. Na poziomie komponentów kod potrzebny
do stworzenia kontrolki nie jest jednak szczególnie duży.
Zarzut trzeci: Każdy może programować wizualnie. Jestem prawdziwym
programistą i chcę wykonywać pracę współmierną do moich umiejętności
(poza tym, co z moją gwarancją pracy, jeśli programowanie staje się niczym
wiÄ™cej niż przeciÄ…ganiem myszÄ… różnych elementów?). JeÅ›li naprawd¹ jesteÅ› dobrym
programistÄ…, stratÄ… czasu b¹dzie dla Ciebie uprawianie nużącego i powtarzalnego
programowania, jakie stanowi serce i dusz¹ wi¹kszoÅ›ci prac nad tworzeniem
interfejsu. Narz¹dzia do programowania wizualnego pozwalajÄ… szybko uporać si¹
z nudnymi czynnoÅ›ciami, tak byÅ› mógÅ‚ skoncentrować si¹ na bardziej interesujÄ…cych
i ambitnych zadaniach. Po drugie, programowanie wizualne stwarza w rzeczywistości
miejsca pracy na polu pisania komponentów interfejsu. Do opracowania dobrego
komponentu potrzeba programisty z wielkimi umiej¹tnoÅ›ciami w kodowaniu,
Rozdział 1. Programowanie wizualne 39
dlatego dobrzy programiści mają bardzo duże szanse znalezienia pracy w tej
dziedzinie. Poza tym, sednem dobrego programowania interfejsów są w końcu i tak
prace estetyczne, a cz¹Å›ciowo też szukanie rozwiÄ…zaÅ„ czyniÄ…cych program prostym
dla użytkownika. Rzadko zdarza si¹ znalezć eksperta od zaawansowanych
algorytmów, który byłby równocześnie utalentowanym projektantem interfejsów.
Narz¹dzia programowania wizualnego, takie jak Kylix, pozwalajÄ… przekazać
prace estetyczne ludziom odpowiednio utalentowanym, a ci¹żkie, intelektualne
zadania  najzagorzalszym programistom.
Zarzut czwarty: Aplikacje stworzone przy pomocy programowania wizualnego
są większe i bardziej złożone niż to, co mógłbym zrobić pisząc cały kod ręcznie.
To jest chyba najlepszy z klasycznych zarzutów wobec programowania wizualnego.
Wierz¹ jednak, że ta skarga nie odnosi si¹ do wizualnego programowania jako
takiego, a do bibliotek OOP, leżących u jego podstaw. Niewizualne środowiska,
takie jak Visual C++ Microsoftu również używają opartych na OOP bibliotek
(niech nie zmyli Ci¹ nazwa wspomnianego Å›rodowiska: Visual C++ nie jest
narz¹dziem programowania wizualnego). ProgramiÅ›ci VC sÄ… zależni od MFC,
tak jak programiści GNOME od GTK, a programiści KDE od Qt. Wszystkie te
biblioteki zwi¹kszajÄ… obj¹tość Twojego kodu. Co wi¹cej, sÄ… one zastraszajÄ…co
zawiłe. Niemniej jednak, zyskały dużą popularność, ponieważ wytworzyły
standardy oraz uczyniły złożone zadania znacznie łatwiejszymi. Ponadto,
podobnie jak programiści VC mogą pisać programy, które nie korzystają z MFC,
tak programiści Kyliksa mogą tworzyć kod nie wykorzystujący CLX. Dla przykładu,
w rozdziale 6., zatytuÅ‚owanym  Poznanie Å›rodowiska Linuksa , nauczysz si¹ jak
pisać bezpośrednio do XLIB API tworząc programy dla X; nie używają one CLX
w ogóle. W tej książce zobaczysz przykłady wywoływanych i sterowanych z linii
poleceń małych aplikacji, które również nie używają CLX. Według dzisiejszych
standardów programy te sÄ… caÅ‚kiem maÅ‚e, zajmujÄ…c nie wi¹cej niż 25 KB.
Możesz tworzyć takie lub inne aplikacje Kyliksa nie używając nic poza emacs,
kompilatorem Kyliksa wywoływanym z linii poleceń, oraz .
Zarzut piąty: Nie lubię programowania wizualnego, ponieważ niepokoi mnie
fakt, iż wykorzystuje się w nim czarne skrzynki. Chcę mieć dostęp do całego kodu
mojego projektu. W programowaniu w Kyliksie nie ma nawet mowy o żadnych
czarnych skrzynkach. Produkt dostarczony jest razem z wszystkimi zródłami
do CLX. Dzi¹ki narz¹dziom wizualnym otrzymujemy szybkie i sprawne metody
napisania dodatkowego kodu. W każdym razie, podczas pracy z narz¹dziem
projektanta formularzy zwykle możliwe jest zobaczenie całości kodu, który
wÅ‚aÅ›nie jest tworzony (wyjÄ…tkiem jest sytuacja, gdy korzysta si¹ komponentów
kupionych od osób trzecich, nie udost¹pniajÄ…cych zródeÅ‚). Kod wytwarzany
podczas wizualnego programowania pojawia si¹ w jednym z dwojga miejsc:
bezpośrednio w pliku zródłowym aplikacji lub w pliku xfm  zobacz sekcja
 Edytowanie pliku xfm nieco dalej w niniejszym rozdziale.
Na przestrzeni lat przyglÄ…daÅ‚em si¹ jak programowanie zorientowane obiektowo z rzadko
używanej technologii przeistacza si¹ w jednÄ… z najistotniejszych w Å›wiecie programi-
stycznym. Wizualne programowanie nie ma jeszcze takiego prestiżu jak OOP, lecz spo-
dziewam si¹, że w umysÅ‚ach wi¹kszoÅ›ci programistów z czasem dorówna, a może nawet
przewyższy swoim znaczeniem OOP.
40 Część I Poznanie Delphi i Linuksa
n n [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kajaszek.htw.pl