[ Pobierz całość w formacie PDF ]

si´ do formu"y podanej wczeÊniej, poniewaÝ c/2 = 172 m/s. i kszta"t pomieszczenia, ale równieÝ jego ogólne gabaryty. Im jest wi´ksze, tym
RozwaÝajàc problem fal stojàcych, warto pami´taç, Ýe pole akustyczne bardziej równomierny jest rozk"ad energii akustycznej w jego wn´trzu. Wynika
w pomieszczeniu jest superpozycjà (na"oÝeniem) fal rezonansowych wszyst- to z faktu, Ýe g´stoÊç modów, czyli ich liczba w ustalonym przedziale cz´stotli-
kich wymienionych typów oraz fal promieniowanych przez êród"o. Ma to woÊci, wzrasta wraz ze wzrostem powierzchni i obj´toÊci pomieszczenia. Na
przyk"ad dla pomieszczenia o d"ugoÊci 8,7 m podstawowym modelem osiowym
jest 20 Hz i tyle wynosi odst´p pomi´dzy kolejnymi modami (n = 2, 3, 4, ...).
W podanym wczeÊniej przyk"adzie pokoju o d"ugoÊci 5 m odst´py te wynoszà
Symulacja ciÊnienia fal akustycznych dla cz´stotliwoÊci 74 Hz
w pomieszczeniu o wymiarach: 5 m (d".) x 4 m (szer.) x 2,6 m (wys.),
juÝ 34 Hz. DuÝe odst´py pomi´dzy modami sà niekorzystne, gdyÝ powodujà
w p"aszczyênie po"oÝonej 85 cm nad pod"ogà (typowa wysokoÊç punktu
selektywne wzmacnianie bàdê t"umienie okreÊlonych sk"adowych widma
ods"uchowego). Widaç wyraêne  fa"dy ciÊnienia akustycznego,
dêwi´ku. Tak w"aÊnie dzieje si´ w zakresie tonów niskich. W paÊmie powyÝej
odpowiadajàce drugiemu modowi osiowemu (n = 2). Wizualizacja
200-300 Hz problem generalnie zanika, bo rezonansów jest duÝo, wi´c ener-
wykonana za pomocà oprogramowania CARA
gia pola akustycznego uÊrednia si´. W duÝych salach g´stoÊç modów drga’
w"asnych nawet w zakresie niskich cz´stotliwoÊci jest wystarczajàco duÝa, dzi´-
ki czemu fale stojàce niskotonowe nie stanowià wi´kszego problemu.
Zjawiska decydujàce o akustyce pomieszczenia sà na tyle z"oÝone i wzajem-
nie powiàzane, Ýe brak jest jednolitego opisu analitycznego, który umoÝli-
wi"by dok"adne przewidzenie w"aÊciwoÊci akustycznych rzeczywistych sal
koncertowych. Problem oceny akustyki sal dodatkowo komplikujà nie do
ko’ca poznane mechanizmy percepcji dêwi´ków u cz"owieka. Nic wi´c
dziwnego, Ýe nie ma jednej, uniwersalnej recepty na dobrà akustyk´.
W praktyce, dobre pomieszczenia ods"uchowe sà rzadkoÊcià. Tak naprawd´,
zwykle mamy do czynienia z mniej lub bardziej z"ymi pomieszczeniami.
W nast´pnym odcinku napiszemy o sposobach ustawienia kolumn
w pomieszczeniu.
68 AUDIOVIDEO
(
(
( [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kajaszek.htw.pl