[ Pobierz całość w formacie PDF ]

jakiej opiera się fakt społeczny czyli pastwo jest właście relacją między rządzącymi a rządzonymi.
Jellinek bierze pod uwagę pewną wspólnotowość która spaja ludzi w całość, widzi naturalny nieunkniony
podział na rządzący i rządzonych. Dostrzega że jest to podział i hierarchia ale jednocześnie istnieje
poczucie wspólnoty, wszyscy oni przynależeli do tej samej zbiorowości.
Tworzy bardzo ogólną koncepcję-poczucie narodowe jest przykładem więzi spajającej ludzi w całość.
Elementy pastwa
*władza zwierzchnia-wladza wykonywana przez rządzących, określana jest mianem herrschaft.
Dzieli się na dwa aspekty:
-gewalt-kompetencja, uprawnieni do działania-płaszczyzna formalna
-macht-siła faktyczna, moc państwa, przymus który stoi za kompetencją formalną do działania
Gewalt-postrzegamy ją jako samorodną i bezpośrednią-nie pochodzi z zewnątrz, z nadania. To musi być
władza która bezpośrednio odnosi się do danego państwa, terytorium. Jest to władza absolutna-państwu
wolno wszystko. To władza samodzielna-nikt i nic nie narzuca reguł, form sprawowania tej władzy. Owa
samodzielność to właśnie suwerenność. Jest to włądza bezwarunkowa, jej nie można się skutecznie
przeciwstawić. Jest ona ograniczona terytorialnie, na terytorium jest wyłączna, poza terytorium działać
nie może. Jest to władza niepodzielna-jedno państwo które posiada jedną władzę, nie ma podziału na
kościół państwo, itp.
Istnieje jednocześnie konstytucja-określa kto i jak wykonuje władzę państwa. Wskazuje system isnstytucji
pub jakie mają działać oraz procedury w oparciu o które one działają.
Konstytucja dokonuje podziału kompetencji pomiędzy poszczególne instytucje. W przyjmowaniu
konstytucji biorą udział obywatele-państwo nowoczesne to nie coś samodzielnego, lecz coś
uzależnionego od społeczeństwa i obywateli.
-macht-faktyczny potencjał, siła która stoi za prawem, która zapewnia skuteczność prawa, pańśtwo działa
poprzez prawo. Można uznać prawo za wolę państwa. Macht jest względna, ograniczona, dotyczy tego co
materialne,
państwo nie może sterować myślami ludzi. Macht dotyczy sfery zewnętrznej. Wnioski
płynące z naukowej analizy władzy państw aprowadzą do wniosków liberalnych. Państwo nie wkracza w
sferę myśli, lecz nie jest faktycznie wykonalne żeby państwo posiadało wszytsko na własność. To
jednostka, grupa, społęczeństwo sa kreatorami dóbr. Rolą państwa jest wspierać tę działalność. Państwo
wspiera działalność człowieka który jest wolny i jest jednostką przejawiającą aktywność twórczą.
Państwo tworzy warunki, reguluje.
Ludność to przedmiot władzy państwa, ta grupa na którą państwo oddziaływuje. To co czyni jakąś grupę
cąłością to właśnie władza. Tym co czyni ludzi zbiorowością jest właśnie podległosć władzy. To władza
spaja ludzi w całości. Tworzy korporację, a nie zwykłą sumę jednostek. Człowiek jako członek zbiorowości
posiada obowiązki, .in. przestrzegania prawa, płacenia pdoatków. W ramach państwa czlowiekaowi
wolno bo jest jednostką, a zarazem człowiek musi, ponieważ jest częścią społeczeństwa. Państwo jest
jednością opartą na panowaniu.
Terytorium-ludzie zamieszkują terytorum, sprawowanie wladzy nad ludzmi to sprawowanie wadzy na
terytorium. Posiada władzę wyłączną i nieograniczoną-samowładność.
Terytorium jako element definicji państwa. A z drugiej strony to podstawa społeczna, czy materialne
podłoże na którym władza jest sprawowana. To jest podstawa na której władza może się rozwijać, akty
prawne mogą coś nakazywać.
Jellinek wspominał o tzw celach państwa. Cele państwa dotyczą, muszą mieścić się w obszarze wspólnej,
solidarnej, zewnętrznie uchwytnej oraz planowej działalności. Państwo działa tam gdzie jest współpraca
ludzi, musi być ona solidarna, musi istnieć współnota i przekonanie realizcji wspólnego celu. Musi być to
działalność uchwytna. Musi być planowa, niespontaniczna. Państwo działa tylko w takim
obszrze-utrzymuje, porządkuje i popiera planowe przejawy życia społecznego. Nie zagrozi to ludzkiej
wolności, bowiem poczucie wspólnoty i współdziałanie z innymi ludźmi jest konsekwencją wolności.
Najpierw jest wolność, poczucie jednostki a dopiero później jest wspólna praca nad osiągnęciem celu
społecznego. Państwo tworzy reguły współdziałania i vtym samym tworzy formalne warunki do
samorealizacji jednostek. Istnieje rozgraniczenie na sfere wewnętrzną (jednostki) i zewnętrzną
(państwo).
NORMATYWIZM HANS KELSEN
Normatywizm jest przedłużeniem pozytywizmu, jego kontunuacją, tak, bowiem normatywizm opiera się
na tych samych założeniach metodologicznych, rozdział sfery bytu od sfery powinności, zajmowanie się
tym co realne, w sposób naukowy Opiera się na zasadzie formalno-dogmatycznej.
Rozwinał podstawowe założenia pozytywizmu. To ścisła i logiczna forma pozytywizmu.
Z drugiej trony przeczynił sie do uśmierceia pozytywizmu. Opierając się na założeniach pozytywizmu
doporowadził do osłabienia pozycji pozytywizmu gdyż wykazył że pozytywiści wyciągneli błędne wnioski
ze swoich założeń. Kelsen podkreśla roddział sfery bytu od sfery powinności. Nie ma sfer wspólnych, są
to dwie odrębne płaszczyzny.
W zależności co nas interesuje to istnieje odpowiednia dyscyplina naukowa która się tym zajmuje.
Istnieją nauki formalne i nauki realne.
Nauki formalne to np matematyka, a realne np biologia czy ekonomia.
Mówił że trzeba stworzyć naukę o prawie która byłaby nauką formalną. Chce stworzyć on naukę o
prawie. Zakłada że prawo odznacza się samoistnością, szczególnymi cechami, więc może być
przedmiotem nowej dyscypliny. Chce dyscypliny, chce wiedzy pewnej, stąd musi stworzyć podstawowe [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kajaszek.htw.pl