[ Pobierz całość w formacie PDF ]
dlatego nie mogą być przeszkodą w jodze. Ale jeśli pozostaną one
na poziomie biologii i w sferze tego niższego poziomu życia, wtedy
staną się przeszkodą nie tylko w jodze, ale zagrożą człowieczeń
stwu. Joga uczy najwyższej etyki, a to jest droga do doskonałości.
Początkujących uczy ona praktyki skupienia umysłu, co jest fun-
124
damentem, podstawą wyższej etyki i moralności. Ostatecznie osią
ga się najwyższy poziom życia, który jest poza zasięgiem zwykłych
ludzi, dlatego też droga jogi zwana jest drogą ponad zwykłą etyką.
Wiek, wykształcenie, zawód, sytuacja życiowa nie są istotnymi
czynnikami. Każdy może praktykować jogę w dowolnym miejscu,
które jest wystarczająco ciche i spokojne. Wszystko co przyczynia
się do spokoju umysłu sprzyja jodze, a bez wyciszenia umysłu
medytacja jest niemożliwa.
Jeśli naprawdę pragniesz powodzenia w życiu osobistym i
zawodowym, musisz zrozumieć, czym jest skupienie umysłu i do
prowadzić je do perfekcji. Naucz się rządzić swym podświadomym
umysłem, a wkrótce zauważysz wiele pozytywnych zmian w swojej
psychofizyce. Zauważysz też, jak twoja nowa" osobowość oddzia
łuje na innych. Uprzejmość i uczciwość jest podstawą dobrej pracy
i skutecznego działania. Prawdziwa praca, prawdziwe działanie i
prawdziwe interesy muszą opierać się na prawdzie. Niewątpliwie,
postępowanie wielu Judzi wskazuje na to, że chcą być okłamywani;
nie przyjmują innej prawdy", jak tylko upiększonej". Ale nie
wolno wyrzekać się prawdy, aby zadowolić takich ludzi.
Szeroko pojęte działanie jest wielką służbą dla społeczeń
stwa, narodu, ludzkości, jakkolwiek ma dwie strony: niszczącą i
twórczą. Twórczość to rozwój jednostki, społeczeństwa, świata.
Pamiętaj, że stanowimy jedną wielką rodzinę i każde działanie na
szkodę innych musi się odbić na sprawcy, członku tej samej rodzi
ny. BÅ‚Ä…dzenie jest rzeczÄ… ludzkÄ…, ale powtarzanie tych samych
błędów świadczy o tępocie i niewrażliwości. Wspaniałą i potężną
siłą jest stała gotowość i czujność umysłu, jest to tzw. sugestia
czuwania. Czasami popełnisz jakiś niegodny czyn tak, jakby znie
woliła cię jakaś siła. To po prostu przysnął" twój świadomy umysł;
poddałeś się lenistwu i obojętności, w tej samej chwili utraciłeś
pozytywną moc umysłu. Tak oto stwarzasz kłopoty sobie, bliskim
i całemu społeczeństwu, choć nawet o tym nie wiesz. Dalej lekce
ważąc czujność, szerzysz i pogłębiasz zamęt, bałagan na całym
świecie. Ale wiedz, że wszystko wraca do zródła, intencje, myśli i
czyny. Jeśli były złe, niszczące, to po wykonaniu pełnego obiegu
ugodzą w sprawcę. I odwrotnie pozytywne, twórcze intencje
myśli i czyny przyniosą dobre owoce. Nie daj się zwieść pozorom,
czas tu nie jest istotny, wcześniej czy pózniej skutek powraca do
125
przyczyny i koło się zamyka. Dlatego też niezbędna jest twoja stała
czujność i świadomość posiadania tak potężnego środka, jakim
jest moc woli i umysłu. Każdy z nas rozporządza takimi siłami.
Joga uczy nas pełnego i doskonałego korzystania z tych sił.
Dwa pierwsze stopnie jogi, jamy i nijamy służą opanowaniu
sił psychicznych i są niezbędną podstawą dalszych praktyk. Na
czelną zasadą moralną jest ahinsa, wszystkie pozostałe jamy i
nijamy praktykuje siÄ™ dla ugruntowania tej cnoty. Ahinsa to nie
tylko niekrzywdzenie i niezadawanie gwałtu, to absolutny brak
nienawiści, jakiejkolwiek złośliwości i niechęci w stosunku do
innych istot. Niekrzywdzenie, wierność prawdzie, kontrola sił hor
monalnych i życiowych oraz nieprzywiązywanie się do majątku i
rzeczy materialnych to jamy pomocne w opanowaniu umysłu i
fal mentalnych. Czystość, zadowolenie, asceza, studiowanie jogi,
medytacja oraz przekształcenie ciała w wartościowego pośredni
ka to nijamy. Przestrzeganie i praktykowanie nijam rozwija siły
mentalne i prowadzi do całkowitego opanowania umysłu. Aby
osiągnąć wyciszenie i pokój umysłu, należy wprowadzić w życie
następujące cztery reguły:
1. Szukać towarzystwa ludzi światłych, wyzwolonych, albo
wiem wiedzą oni, czym jest prawdziwe szczęście.
2. Głęboko współczuć w smutkach i cierpieniach innych ludzi.
3. Być otwartym i radować się z przebywania w towarzystwie
ludzi prawych i zacnych.
4. Zachować spokój i obojętność w stosunku do ludzi złośli
wych, agresywnych.
Wskazówki te zapewnią szczęście, pogodę i łagodność duszy.
Jamy i nijamy posiadajÄ… moc uniwersalnÄ…, obowiÄ…zujÄ… nieza
leżnie od kasty, wiary, koloru skóry, pochodzenia i wieku. Ten,
kto dąży do wyższego poziomu życia, bezwzględnie powinien
czuwać nad ich przestrzeganiem. W krytycznych chwilach i we
wszystkich niesprzyjających sytuacjach życiowych stosuj następu
jÄ…ce zalecenia:
nie zamartwiaj się i nie ulegaj przygnębieniu,
zawsze korzystaj z pomocy dwóch boskich darów:
1. Praktyki:
a) długotrwałego i stałego dążenia do skupienia,
b) uporządkowania i regularności życia,
126
c) wielkiej miłości, ufności i pewności,
d) niewzruszonego postanowienia praktyki.
2. Wajragji (nieprzywiÄ…zywania siÄ™ i wyrzeczenia).
Należy dobrze zrozumieć, czym jest wyrzeczenie. Nie polega
ono na porzuceniu rodziny, domu i życia społecznego, i udaniu się
do lasu lub w góry, aby tam uczyć się skupienia. Przede wszystkim
jest to wyrzeczenie się wad, słabości i takich złych nawyków men
talnych, które są przeszkodą w skupieniu i stoją na drodze do
wyższego życia. Jak światło nie może współistnieć z ciemnością,
tak złe nawyki i skłonności nie mogą współistnieć z celem wy
ższym. Pójście do lasu jest po prostu ucieczką przed codziennymi
problemami, ale nie jest to wyrzeczenie. To tylko zmiana klimatu,
atmosfery, która w odpowiednim czasie może być pomocna, jeśli
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podobne
- Home
- Czterdzieści żab, jeden królewicz Natalie Fields
- Farquhar_Michael_ _Krolewskie_skandale
- 00000244 Twain KrĂłlewicz i Ĺźebrak
- 06 Podstawy programowania dla hakerĂłw
- Rice Anne Spiaca Krolewna 1, Przebudzenie Spiacej Krolewny
- 287. Linz Cathie Warto byśÂ‚o czekać‡
- Tulli Magdalena WśÂ‚oskie szpilki
- Burroughs, Edgar Rice Tarzan 03 The Beasts of Tarzan
- Jo Clayton Duel of Sorcery 01 Moonscatter
- Dino Campana Canti orfici
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- natalcia94.xlx.pl